Jak sprawić, by klienci Ci zaufali

Jak sprawić, by klienci Ci zaufali

Jak sprawić, by klienci Ci zaufali
autorem artykułu jest Piotr Michalak

Dowody
Klienci potrzebują dowodu. Odczuwają podświadomą potrzebę, by ktoś powiedział im, że to, co mówisz, to prawda. Klienci nie ufają firmom, dopóki nie wydają tysięcy złotych na promocję marki w mediach i na public relations. A nawet wtedy często daną markę promują właśnie ludzie będący symbolem pewnych wartości, które właściciel marki chce z nią powiązać. Co wynika z moich rozważań? Ludzie ufają ludziom. Co zwiększa zaufanie? Wszelkie dowody. Twój zeskanowany podpis jest dowodem na to, że za projektem stoi człowiek, kierownik projektu, tak samo ludzki jak Ty czy ja. Opinie innych klientów są dowodem na wysoką jakość Twoich produktów. Dane kontaktowe w opinii klienta są dowodem na autentyczność tej opinii. Zadania w tym zakresie znajdziesz pod koniec rozdziału.


Opinie
Nic tak nie zwiększa zaufania jak opinie innych klientów. Ostrzegam: bardzo łatwo jest wykryć opinie nienaturalne, pisane na zamówienie. Nie wspominając o tym, że pisanie nieprawdziwych opinii jest wysoce nieetyczne, choć praktykowane. Twój cel to zdobycie naturalnych, pozytywnych opinii. Aby to było możliwe, klienci muszą być zadowoleni z Twojego produktu. Twoim celem jest zatem zaspokajanie potrzeb klientów, zadowalanie ich. Spraw, żeby byli zachwyceni, a następnie poproś o opinię. Po prostu wyślij do nich maila. Możesz też zrobić konkurs z nagrodami. Napisz, że nagrody są zarówno za pozytywne opinie, które można wykorzystać w materiałach promocyjnych, jak i za opinie krytyczne, które pozwolą Ci udoskonalić swój produkt.


Gwarancje
Gwarancje zwiÄ™kszajÄ… sprzedaż o kilkadziesiÄ…t lub kilkaset procent w stosunku do sytuacji, w której nie dawaÅ‚byÅ› gwarancji. Prawo polskie mówi wyraźnie, że przy sprzedaży przez Internet Twoim obowiÄ…zkiem jest udzielenie 10-dniowej gwarancji. Tak, to Twój prawny obowiÄ…zek! Dziwi mnie, że tak maÅ‚o firm manifestuje gwarancjÄ™, do której sÄ… zobowiÄ…zani prawnie. BojÄ… siÄ™ zwrotów. Faktem jednak jest, że zwroty oscylujÄ… na poziomie 1 – 2% lub niższym, w zależnoÅ›ci od tego, jakÄ… jakość zapewnia produkt i jakie sÄ… Twoje relacje z klientem. Bardzo rzadko zdarza siÄ™, żeby zwroty przekraczaÅ‚y 1 – 2%. JeÅ›li u Ciebie tak jest, to znaczy, że coÅ› jest nie tak z Twoim produktem lub usÅ‚ugÄ….

W Stanach Zjednoczonych znany jest przypadek firmy Dominos Pizza. Kiedy firma weszÅ‚a na rynek jako maÅ‚e przedsiÄ™biorstwo (jedna lub dwie restauracje), wÅ‚aÅ›ciciel wymyÅ›liÅ‚ hasÅ‚o reklamowe: „Åšwieża, gorÄ…ca pizza dostarczona wprost do Twojego domu w 30 minut lub mniej — albo dostaniesz jÄ… za darmo”. Dominos staÅ‚a siÄ™ dość szybko najwiÄ™kszÄ… i najpopularniejszÄ… sieciÄ… restauracji serwujÄ…cych pizzÄ™ w caÅ‚ych Stanach. ZajmowaÅ‚a pierwsze miejsce głównie dziÄ™ki unikalnej gwarancji! Pizza w 30 minut, a jeÅ›li nie — to za darmo.

SÅ‚yszaÅ‚em, że swego czasu ludzie niemalże robili zakÅ‚ady o to, czy Dominos dowiezie pizzÄ™ na czas. „Wygramy czy nie wygramy?” — to prawie hazard! Gwarancja Dominos byÅ‚a jednak dość trudna do speÅ‚nienia w niektórych warunkach i w koÅ„cu firma z niej zrezygnowaÅ‚a. Po rezygnacji z unikalnego hasÅ‚a i gwarancji Dominos spadÅ‚a na drugie miejsce w USA. Pierwsze miejsce ma obecnie Pizza Hut. Ten przykÅ‚ad idealnie ilustruje potÄ™gÄ™ gwarancji.

Zatem każda Twoja oferta powinna zawierać gwarancję satysfakcji. Możesz, a nawet powinieneś, zaznaczyć to kilka razy w tekście różnymi słowami. Koniecznie napisz o gwarancji na końcu. Napisz dokładnie, że gwarancja jest bezwarunkowa, że zwracasz 100% wpłaconej kwoty. Nieważne, że firma obsługująca Twoje płatności pobiera prowizję. Zapisz ją na straty, tak będzie łatwiej, niż tłumaczyć klientowi, że otrzyma 97%, a nie 100%, zresztą jak by to wyglądało? Niektóre firmy na zachodzie oferują nawet, że w ramach gwarancji, jeśli zwrócisz produkt, dadzą Ci pieniądze za tak zwany stracony czas.

NaprawdÄ™! WidziaÅ‚em ofertÄ™, w której sprzedawano zestaw szkoleniowy „Extreme Business Makeover” na kilku pÅ‚ytach DVD. WystÄ™powaÅ‚a tam legenda marketingu internetowego Mark Joyner. GdybyÅ› chciaÅ‚ zwrócić zestaw, sprzedawca oferuje, że zapÅ‚aci Ci 10 000 dol. za stracony czas! Tak — dziesięć tysiÄ™cy dolarów. Ale zestaw kosztowaÅ‚ ponad 1000 dol. Przyjmijmy dla uproszczenia, że 1500 dol., i zróbmy prostÄ… symulacjÄ™:

Zdaje siÄ™, że liczba zestawów byÅ‚a ograniczona do 1000, a może 2000 — to nie ma teraz wiÄ™kszego znaczenia. Możemy jednak ocenić, że dochody firmy ze sprzedaży wyniosÅ‚y:
1000 razy 1500 dol. = 1 500 000 dol.

Ile wyniosły zyski? Trudno ocenić, ale możemy oszacować. Przyjmijmy, że wyprodukowanie i przesłanie jednego zestawu kosztowało aż 500 dol. Przypuszczam, że kosztowało mniej, ale nie sprzeczajmy się. Zyski w takim wypadku wyniosłyby:
1000 razy (1500 dol. – 500 dol.) = 1 000 000 dol.

Jeśli założymy, że aż 2% klientów zechce zwrócić zestaw, straty z tego tytułu wyniosą:
2% razy 1000 klientów razy 10 000 dol. = 200 000 dol.

W najbardziej pesymistycznej sytuacji, gdy koszty produkcji wynoszą bajońskie 500 dol., a zwrot oscyluje wokół górnej granicy, firma i tak zarabia 800 000 dol.

Pomyślisz sobie, że staram się udowodnić Ci, iż warto dawać dobrą gwarancję satysfakcji. Może jednak warto określić też, na ile zwrotów mogłaby sobie pozwolić ta firma?
1 000 000 dol. podzielmy przez 10 000 dol. = 100 zwrotów
100 zwrotów to 10% wszystkich klientów. Nie słyszałem nigdy, aby aż tak duży odsetek klientów zwracał zamówiony produkt. Takie wypadki mogą zdarzyć się wtedy i tylko wtedy, gdy jakość produktu jest bardzo niska. Jeśli masz tak duże zwroty, naprawdę warto popracować nad jakością!


Próbki
W biznesie offline próbki pojawiÅ‚y siÄ™ wiele lat temu i wszyscy wiemy, czym one sÄ…. Jednak jak zinterpretować próbki w Internecie? PróbkÄ… dla firmy hostingowej bÄ™dzie kilkunastodniowy okres próbny, w czasie którego możesz korzystać z hostingu za darmo i dopiero potem podjąć decyzjÄ™ o zakupie usÅ‚ug. Próbka dla firmy konsultingowej to darmowe konsultacje w wÄ…skim zakresie, na przykÅ‚ad przez e-mail. ZdarzyÅ‚o mi siÄ™ ostatnio, że zgÅ‚osiÅ‚em siÄ™ do firmy pozycjonujÄ…cej po ofertÄ™. W odpowiedzi dostaÅ‚em analizÄ™ swojej strony przygotowanÄ… specjalnie dla mnie. Taki zabieg pozwoliÅ‚ firmie na zawyżenie cen — stosowanie tak zwanej strategii market plus. DajÄ…c mi próbkÄ™ swojej wiedzy, pokazali, że wiedzÄ…, co robiÄ…. ZwiÄ™kszajÄ… zaufanie nowych firm do siebie.

Jeszcze inna firma, z której usług skorzystałem, doradziła mi za darmo, przez e-mail, na jakie słowa kluczowe najbardziej opłaci się pozycjonować stronę. To, że dano mi próbkę swojej wiedzy i doświadczenia, sprawiło, iż z zadowoleniem skorzystałem z tej oferty i obecnie czekam na efekty.

Współpracowałem też z pewną agencją public relations. Zanim rozpoczęliśmy współpracę, umówiłem się z nimi na spotkanie; zadawałem na nim pytania, na które odpowiedzi mogłyby kosztować. Właściciel odpowiedział jednak za darmo, w końcu chciał mnie pozyskać jako klienta. Musiał więc dać próbkę swoich umiejętności i swojej wiedzy.

Jednak parÄ™ miesiÄ™cy później, gdy pracowaliÅ›my przy innym projekcie, wysÅ‚aÅ‚em mu pytanie dotyczÄ…ce mojego projektu „Uwolnij SwojÄ… FirmÄ™”, o którym już czytaÅ‚eÅ›. PoprosiÅ‚em go o zrecenzowanie mojej informacji prasowej, którÄ… chciaÅ‚em wysÅ‚ać do mediów. Jak niemile byÅ‚em zaskoczony, gdy otrzymaÅ‚em odpowiedź, że informacjÄ™ należaÅ‚oby napisać od poczÄ…tku… i że jego czas jest cenny. PoczuÅ‚em siÄ™ jak uderzony pięściÄ… w nos i zraziÅ‚em siÄ™ do tej firmy.

PamiÄ™taj, że dawanie próbek niekoniecznie koÅ„czy siÄ™ na pierwszej z nich. Utrzymuj z klientami relacje i jeÅ›li klient prosi o jeszcze jednÄ… próbkÄ™, a Ciebie to niewiele kosztuje, czemu miaÅ‚byÅ› mu odmawiać? Nigdy nie walcz z klientem. Klient ma zawsze racjÄ™. Dbaj o niego, a on zadba o Ciebie, utrzymujÄ…c Ciebie i TwojÄ… rodzinÄ™ oraz generujÄ…c Ci nowych klientów — ze znajomych, którym powie o Tobie.


Edukacja
Mój ulubiony temat: strategia edukacji. Uważam jÄ… za jednÄ… z najpotężniejszych strategii marketingowych wszech czasów. Aby jÄ… zrozumieć, musimy wyjść z pewnego zaÅ‚ożenia: klient poszukujÄ…cy nie zna siÄ™ na Twoim produkcie. Klient poszukuje rozwiÄ…zania. PrzykÅ‚adowo szukam firmy pozycjonujÄ…cej. ChcÄ™ bowiem mieć wiÄ™kszy ruch na stronie i zbudować dziÄ™ki temu wiÄ™kszÄ… bazÄ™ mailingowÄ… — to moja potrzeba. Szukam zatem rozwiÄ…zania, które zaspokoi tÄ™ potrzebÄ™. UznaÅ‚em, że pozycjonowanie jest moim rozwiÄ…zaniem.

Teraz drugie założenie: klient bardzo mało wie o Twoim produkcie, który jest dla niego rozwiązaniem problemów. Właściwie klient nie jest często do końca przekonany, że Twój produkt jest najlepszym rozwiązaniem. Jeśli ma napięty budżet, będzie szukać nadal, wysyłać zapytania ofertowe dziesiątkom firm, marnując Twój i ich czas.

Zauważ, że krążymy tutaj wokół pewnych subtelnoÅ›ci psychologicznych. Przekonanie lub nieprzekonanie klienta to delikatna sprawa — balansowanie na granicy jednego i drugiego. Wystarczy — tylko i aż — stać siÄ™ najlepszym doradcÄ… klienta, aby go zdobyć.

Czas na anegdotę. Swego czasu szukałem agencji public relations, aby zrobić kampanię promującą portal www.ZadajPytanie.pl, którego strategię i architekturę miałem przyjemność projektować. Zauważyłem, że agencji PR na rynku jest istne zatrzęsienie. Zatrudniłem studenta, aby za kilka złotych zebrał mi wszystkie maile do agencji, które ogłosiły się na znanym portalu marketingowym.

PostawiÅ‚em stronÄ™ internetowÄ… z dużym nagłówkiem: „Pilne! Poszukujemy agencji PR”. Pod nagłówkiem opisaÅ‚em zwięźle naszÄ… sytuacjÄ™, potrzeby i możliwoÅ›ci. RozesÅ‚aÅ‚em masowy mailing po agencjach, informujÄ…c je o naszym zapotrzebowaniu na usÅ‚ugi i odsyÅ‚ajÄ…c do strony. Przez nastÄ™pnych kilka dni miaÅ‚em tyle telefonów, że nie miaÅ‚em czasu udać siÄ™ do toalety.

SpotkaÅ‚em siÄ™ z dwiema firmami; reszta kontaktowaÅ‚a siÄ™ telefonicznie i kilka zdecydowaÅ‚o siÄ™ wysÅ‚ać ofertÄ™. ZdziwiÅ‚o mnie, że część firm sprzedaje mi gotowe rozwiÄ…zania — gotowe pomysÅ‚y na PR naszego portalu. Od razu przygotowali plan dziaÅ‚aÅ„ PR. Proponowali nawet nagłówki not prasowych albo wyglÄ…d reklamy. MiÅ‚o z ich strony, ale…

Wygrała firma, której miałem okazję zadać pytania dotyczące PR. Jako osoba nieobeznana w tej branży, musiałem spytać się na przykład, jakie są zwykle koszty zatrudnienia agencji, jak wygląda współpraca albo jak wysyła się noty prasowe.

Agencje dawaÅ‚y mi za darmo swojÄ… pracÄ™, ale tylko jedna z nich daÅ‚a mi swojÄ… wiedzÄ™. Czysty przypadek — po prostu z ludźmi stamtÄ…d siÄ™ spotkaÅ‚em, ich miaÅ‚em okazjÄ™ siÄ™ zapytać. MuszÄ™ przyznać, że ich prezentacja również byÅ‚a mocno edukujÄ…ca.

Na marginesie dodam, że druga agencja, z którÄ… siÄ™ spotkaÅ‚em, przegraÅ‚a dlatego, że wÅ‚aÅ›ciciel przyszedÅ‚ na spotkanie w swetrze, zamówiÅ‚ sobie piwo, powÄ…tpiewaÅ‚ w nasz projekt i wymagaÅ‚, specjalnie dla niego, przygotowania analiz finansowych. To kolejny ważny punkt — klientowi należy okazywać szacunek.


Kawa na ławę
Ostatnio obserwujÄ™ w ofertach tendencjÄ™ do komplikowania jÄ™zyka perswazji. Coraz wiÄ™cej ludzi uczÄ™szcza na szkolenia z NLP i hipnozy, a nastÄ™pnie stara siÄ™ zahipnotyzować mnie swoimi mailingami i ofertami. RobiÄ… to czÄ™sto nieudolnie. Sam posiadam certyfikat „NLP Practicioner” i bardzo go sobie ceniÄ™. JednoczeÅ›nie jednak wiem, że hipnotycznych wzorców lingwistycznych należy używać z umiarem.
Trzeba wiedzieć, co powiedzieć. Same wzorce mogÄ… być ciekawe, ale to tylko forma do przekazania czegoÅ› istotniejszego — wartoÅ›ci, które przekazujesz i oferujesz w ofercie. W dodatku moje wÅ‚asne badania wykazujÄ…, że ludzie wykrywajÄ… to, iż próbujesz wpÅ‚ynąć na ich podÅ›wiadomość. Uważam, że coraz wiÄ™ksze znaczenie ma przy tym podejÅ›cie typu „kawa na Å‚awÄ™”, lansowane w Stanach przez Jaya Abrahama. Z kolei przykÅ‚adem marketera hipnotycznego jest Joe Vitale, jednak nawet on robi to z wyczuciem. Abraham tymczasem radzi, aby w ofercie odpowiadać na wszystkie potencjalne pytania klienta.

* „Dlaczego Wasza oferta jest taka tania?”
* „Dlaczego do mnie piszecie?”
* „Dlaczego akurat ja otrzymujÄ™ tÄ™ ofertÄ™?”
* „Dlaczego robicie tÄ™ promocjÄ™?”

Abraham radzi też odpowiadać bez ogródek, kawa na ławę. Dodam: z wyczuciem. Nie pisz klientowi, że wysyłasz mu ofertę, bo zbierasz na samochód. Klienta to nie obchodzi. Skoncentruj swoje powody na kliencie. Jego obchodzi tylko on sam. Napisz klientowi, że wysyłasz mu ofertę, ponieważ dawno się nie kontaktowaliście, a chciałbyś odświeżyć Waszą znajomość. I przy okazji dostarczyć mu wartościową, wyjątkową promocję.
Kierunek — klient!


Eksperckie podejście
Strategia ekspercka jest przedłużeniem strategii edukacji. Granice się zacierają. Kiedy piszę tę książkę, zdaję sobie sprawę, że może ona dać mi w świadomości klientów pozycję eksperta w dziedzinie marketingu i promocji.

Jeśli występujesz na seminariach, realizujesz strategię ekspercką. Każda wydana przez Ciebie książka na temat tego, co robisz, sprawia, że klienci bardziej Ci ufają.

Roześlij po mediach informację, aby zgłaszali się do Ciebie, jeśli będą potrzebować stanowiska w sprawie tego, co Cię interesuje (nie ograniczaj się za bardzo, aby kiedyś mieli okazję się zgłosić).

Przykładowo producent uszczelek może zebrać dane kontaktowe do mediów lokalnych i poinformować, że chętnie udostępni swoje stanowisko, jeśli chodzi o:
* nadchodzÄ…ce wybory prezydenckie,
* uszczelki XT-277b,
* uszczelki z rodziny XT,
* uszczelki ogółem,
* dbanie o środowisko naturalne,
* kanalizacjÄ™ miejskÄ….

OczywiÅ›cie, nikogo nie obchodzi stanowisko producenta uszczelek w sprawie wyborów prezydenckich — nasz producent miaÅ‚by szansÄ™ skoÅ„czyć co najwyżej w jednej ze statystyk, ale szanse na wzmiankÄ™ o jego firmie spadajÄ… do zera. Gazeta prawdopodobnie nigdy nie napisze również ani o uszczelkach XT-277b, ani o tych z rodziny XT, ani o uszczelkach ogółem — chyba że jest to magazyn o uszczelkach.

Większość mediów jednak interesuje się kwestiami społecznymi, takimi jak kanalizacja w naszym mieście czy środowisko naturalne. O ile producent uszczelek faktycznie może się wypowiedzieć na ten temat jako ekspert, powinien wybrać tematy będące w centrum publicznego zainteresowania.

Osoba lub firma realizująca strategię ekspercką odkryje, że jej oferty mają większą skuteczność, zwrotów jest mniej, a współpracę w zakresie promocji nawiązuje się znacznie łatwiej.

Dowód społeczny
To jedna z zasad perswazji rodem z Cialdiniego i psychologii spoÅ‚ecznej. Metoda stosowana częściej, niż myÅ›lisz. W polityce sondaże, jeÅ›li na moment przed wyborami pokazujÄ…, że kandydat A wygra, zwiÄ™kszajÄ… jego szanse. Kandydat B bowiem traci wtedy ludzi, którzy myÅ›lÄ…: „Kandydat A i tak wygra, wiÄ™c nie bÄ™dÄ™ siÄ™ fatygowaÅ‚ do urn wyborczych”.

To działa też w drugą stronę. Jeśli masz na swojej stronie firmowej forum, na którym jest multum wypowiedzi, oznacza to, że Twoja firma zbudowała dużą społeczność wokół swojej marki. Ludzie ufają bardziej firmom, które są akceptowane przez innych.

Jeśli w swojej ofercie napiszesz, że skorzystało z niej już 1087 osób, to zwiększysz jej skuteczność.

Idąc w drugą stronę: jeśli napiszesz, że sprzedałeś już 857 zestawów z 1000, które wypuszczasz na rynek, i że zostały już tylko 143 zestawy, zwiększysz swoją skuteczność. Dla potencjalnego klienta oznacza to bowiem, że już 857 osób Ci zaufało. Oznacza to również, że musi się śpieszyć, bo za chwilę zabraknie zestawów i straci możliwość zakupu.


Fakty
Najskuteczniej perswadują fakty, nie epitety. Co to oznacza? Jeśli masz do wyboru napisać:
* „SprawiÄ™, że bÄ™dziesz pisaÅ‚ najlepsze oferty”
* „ZmaksymalizujÄ™ skuteczność Twoich ofert”
* „ZwiÄ™kszÄ™ skuteczność Twoich ofert o co najmniej 240%”
* „ZwiÄ™kszÄ™ skuteczność Twoich ofert o co najmniej 242,5%”

Opcja trzecia będzie najskuteczniej przyciągała uwagę i przekonywała. Podawanie dokładnych danych świadczy o tym, że opierasz się na faktach, a nie opiniach. Ludzi interesują opinie, ale nie Twoje. Dla klientów jest oczywiste, a nawet wiedzą to podświadomie, że opinia właściciela lub pracownika firmy jest nieobiektywna. Dlatego tylko opinie innych klientów lub znajomych mają dla nich znaczenie. Z Twojej strony interesują ich tylko fakty.

Opcja pierwsza, z epitetem „najlepsze”, ma najsÅ‚abszÄ… siłę perswazji. Co oznacza „najlepsze”? Jest to najbardziej abstrakcyjny epitet.

Jeszcze bardziej zwiększa wiarygodność informowanie o wadach swojego produktu. Nie oznacza to, że masz zacząć wieszać psy na swoich produktach. Informacje negatywne mogą komunikować coś, co tak naprawdę jest pozytywne. Wiarygodność zwiększa sama forma przekazu tej informacji.

Oto przykład, jak możesz wykorzystać tę metodę:
„Moje szkolenia majÄ…, niestety, wady. Nie wybieraj siÄ™ na moje szkolenie, jeÅ›li zupeÅ‚nie nie lubisz pisać, a przekonywanie innych nie przynosi Ci satysfakcji. Nie pokażę Ci bowiem na podstawie jednego listu sprzedażowego lub mailingu perswazyjnego, jak przyjemne jest masowe przekonywanie ludzi do swoich racji. BÄ™dziemy ćwiczyć to w praktyce, wiÄ™c jeÅ›li nie jesteÅ› zmotywowany do pisania przekonujÄ…cych tekstów perswazyjnych, nie zapisuj siÄ™ na moje szkolenie”.

DziaÅ‚a tu dodatkowo siÅ‚a przekory. Jak uczÄ… specjaliÅ›ci od NLP, część spoÅ‚eczeÅ„stwa (w Polsce dość spora, parÄ™dziesiÄ…t procent) to tak zwani ludzie polarni. JeÅ›li powiesz takiej osobie: „Chodź ze mnÄ… do kina”, poczuje siÄ™ naturalnie zniechÄ™cona i sÄ… spore szanse, że odmówi. To ludzie, którzy robiÄ… na przekór.

Kiedy powiesz takiej osobie w zadziorny sposób: „Wiesz co, Kasiu? Dzisiaj z TobÄ… nie pójdÄ™ do kina”, Twoje szanse wzrastajÄ… diametralnie. Kasia prawdopodobnie pomyÅ›li: „A czemu? A wÅ‚aÅ›nie, że pójdziesz!”.

Przykład tekstu o szkoleniu, który napisałem powyżej, ma dużą siłę oddziaływania na osoby polarne, których w Polsce jest wiele milionów. Czasem jesteśmy bardziej polarni w pewnych sytuacjach. Nie robiłem na ten temat badań, ale intuicja podpowiada mi, iż reklama jest taką dziedziną, która wzbudza w ludziach polarność.


PodsumowujÄ…c — zbiór zasad do zastosowania specjalnie dla Ciebie
PodsumowujÄ…c — oto zbiór podstawowych zasad w dziedzinie zdobycia zaufania klienta:
1. Zamieść zeskanowany podpis pod ofertą.
2. Wyślij do klientów prośby o podanie swoich opinii. Przy okazji poproś ich, by polecali Cię znajomym, jeśli są zadowoleni z Twoich usług lub produktów.
3. Podaj opinie klientów:
* Opinie osób znanych w Twojej grupie docelowej są najskuteczniejsze.
* Opinie osób mieszkających tam, gdzie Twoja grupa docelowa, są najskuteczniejsze.
* Podaj adres strony WWW lub dane kontaktowe do klientów, którzy wyrazili na to zgodę.

4. Daj jak najlepszÄ… i najdÅ‚uższÄ… 100% gwarancjÄ™, pamiÄ™tajÄ…c o tym, że przy dobrych produktach liczba zwrotów nie przekracza 1 – 2%.
5. Daj spróbować swojego produktu, daj jego przedsmak.
6. Bądź ekspertem, doradzaj i edukuj.
7. Nie owijaj w baweÅ‚nÄ™ — wal Å›miaÅ‚o, kawa na Å‚awÄ™, pamiÄ™tajÄ…c o tym, że klienta interesuje tylko on sam.
8. Podawaj fakty, podawaj dokładne dane, dokładne liczby, skanowane dokumenty i inne dowody na to, że przedstawione dane są prawdziwe.
9. Podaj dane kontaktowe do swojej firmy. Nie bądź firmą krzakiem.

--
Powyższy artykuÅ‚ to fragment książki „Sztuka pisania perswazyjnych tekstów”, którÄ… można zakupić jako ebooka lub [url2=http://onepress.pl/view/3562U/artper.htm]tradycyjnÄ… książkÄ™

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Kable odporne na czas i zakłócenia
Czemu Golden Retriever nie posiada telefonu komórkowego
Perfumy - uniwersalny prezent
Z wszystkich rzeczy pięknych życie... jest krótsze niż
Cywilizacja i kultura